lördag 12 juli 2008

Any Deli will do

New York, NY

I morse var det dags för en liten sovmorgon igen, innan innan begav oss ner till södra Manhattan och Battery Park för att för att ta färjan ut till Frihetsgudinnan och Ellis Island. Vi ställde oss i biljettkön och efter cirka 20 minuter hade vi införskaffat varsin biljett till Färjan. Gratisbiljetter in i frihetsgudinnan delas ut efter samma princip som gratisbiljetterna i Washington och var självklart slut för dagen.

Det visade sig att själva kön till färjorna var en smula oorganiserad och så där ett par hundra meter lång. Vi insåg att våra biljetter faktiskt var giltiga i 3 dagar och bestämde oss ganska kvickt att vi inte ville spendera hela lördagen i en kö till en båt, utan att vi kan komma tillbaka till exempel måndag morgon och ställa oss direkt i båtkön utan att behöva köpa nya biljetter.

Istället begav vi oss några kvarter norrut mot Ground Zero. Platsen för World Trade Center är fortfarande en stor byggarbetsplats, där så småningom monumentet till minne av 9/11 kommer färdigställas. Intill Ground Zero ligger WTC Tribute Visitor Center. Här kan man i en mycket rörande utställning följa förloppet under den ödesdigra dagen för snart 7 år sedan och höra berättelser om personer som drabbades av terrorattackerna och även se modeller på de framtida minnesmonumenten. Väldigt påverkade, tagna och nedstämda lämnade vi mussét för att bege oss österut mot Brooklyn Bridge.

Vi följde tipset vi fått att åka tunnelbana över till Brooklyn och sedan gå tillbaka över den 1.8 km långa bron. Går man över Brooklyn Bridge mot Manhattan, får man en hänförande utsikt över öns skyskrapor, frihetsgudinnan och Ellis Island från brons gångbana som har byggts ovanför bilkörfälten.
Vi tog en sväng runt City Hall som ligger precis där Brooklyn Bridge når Manhattan innan det var dags för lunch. Under hela resan har vi fått tips vad vi ska se och göra och en av de bästa fick vi när vi shoppade i outletbyn. Där pratade vi med en tjej i en butik som älskade NY och vi frågade om bra ställen att gå till. Vad det gällde lunch svarde hon: Any Deli will do! Idag tog vi henne på orden, gick runt en hörna och in på närmsta deli. Mycket riktigt var det snabbt, billigt och gott.

Efter lunch begav vi oss upp till MoMA - Museum of Modern Art. Vi var lite trötta i fötterna och väl framme kom vi fram till att vi inte orkade gå runt. Vi tog en liten tur i muséets shop och tog oss sedan hem till hotellet. Om vi är piggare en annan dag kanske vi kommer tillbaka.

För att äta middag tog vi oss de ca 50 metrarna ner till Broadway och laddade inför morgondagens springtur med varsin pizza slice.

Nu ska vi sova och gå upp klockan tidigt i morgon bitti...