söndag 13 juli 2008

"It's a flavor to be here"

New York, NY

05.45 ringde klockan, konstigt det är ju semester... men det var på riktigt. Vi hade ju anmält oss till ett lopp i Central Park! Vi tog på oss joggingutsyrseln och laddade med lite frukost. Vi tog tunnelbanan till startplatsen och redan på tunnelbana insåg vi att det var fler som var på väg till samma ställe, vilket var mycket bra eftersom det då bara var att följa med strömmen av människor mot parken. Klockan 08.00 gick starten av loppet "Park to Park" och vi och ca 6000 andra människor började springa ett stort vänstervarv runt den avlånga parken. Det var 10 km men de skyltade i miles vilket är ca 6,2. Loppet var ett systerlopp till Neapels parklopp i Italien och därför var det rätt mycket Italienare som var med.

Det var varmt, långt, jobbigt, mycket folk men väldigt kul. Längs med banan var det volontärer och folk som hejade på med "Great job, runners", "Break that hill" och "That 5-mile marker is just around the corner", vilket gjorde det hela mycket lättare. När målet var i sikte var det med ett stort leende vi spang över mållinjen.

Liksom de flesta lopp i New York anordnades Park to Park av New York Road Runners. Här kan man hitta en massa information om lopp i NYC:

Trötta i benen efter morgonens ansträngningar tog tunnelbanan tillbaka till hotellet och duschade innan det var dags att ta tag i turistandet för den här dagen. Idag var det FN's högkvarter som stod på programmet. Tyvärr var FN stängt idag söndag, flaggorna nere och det gick inga guidade turer. Men vi fick komma in i FN huset, titta på en utställning och ta ett varv i shoppen. Området där FN ligger officiellt sett internationellt territorium, de har sitt eget postkontor och egna frimärken. I besökscentret kan man göra "göra" frimärken med bild på sig själv på.

På och runt högkvarteret finns konstverk och skulpturer som olika medlemsstater skänkt. Bland annat finns utanför huset en guldig boll (som skulle kunna vara någon sorts jordglod) som Italien skänkt.

Bredvid högkvarteret finns ett vackert monument över Raoul Wallenberg i svart Göinge-diabas.

Efter besöket på FN gick vi och utforskade Rockefeller Center lite mer grundligt. Bland annat åkte vi upp till "Top of the Rock" högst upp i Rockefeller Center för att titta lite mer på utsikten över stan. Under byggnationen av huset var det ett gäng byggjobbare som satt och åt sin lunch på en järnbalk. Då passade någon på att knäppa av ett foto... Det blev ett ganska känt kort skulle man väl kunna säga...

Trots att Rockefeller Center är lägre än Empire state building, så var det en fantastisk utsikt över Manhattan, och de övre delarna av ön och Central Park. Ninndill och Kadojkan tyckte nog bättre om Rockefeller Center än Empire State Building. Det var lite mer gemytligt, inte lika mycket folk och betydligt bättre utsiktsplatser.

Efter en drink på Rockefeller Plaza tog vi oss sedan ner till Little Italy för att äta middag på en av Manhattans bästa Pizzerior. Vi var lovade lövtunna italienska pizzor och vi blev inte besvikna. Vi hade dock hoppats på även lite italiensk middagskultur i form av långa avslappnade middagar, men tyvärr var det lika snabbt in och ut med gästerna även på denna restaurang.

Vi försökte oss också att leta reda på lite mer av Little Italy. Tyvärr blir stadsdelen allt mindre för varje år, medan China Town bara växer och växer, därför är det inte så lätt att hitta den lilla italienska stadsdelen, där det numer i nästan varje kvarter verkar finnas minst en röd skylt med kinesiska tecken på.

Resten av kvällen tillbringade vi med att packa. I morgon åker Ninndill tillbaka hem till Sverige och Kadojkan ska byta hotellrum och stanna ett par dagar till i New York, innan hon flyger ner till San Antonio, Texas.