torsdag 10 juli 2008

Goodbye Thunderbird - Hello Pink Ladies

Pottstown, PA - New York, NY

Även idag var det en ovanlig morgon, inte för att vi gick upp tidigt eller för att vi sov extra länge utan för att det var Kadojkans födelsedag! Vilket firades med Pop-Tarts till frukost. Detta lilla underverk som värms i brödrosten låter konstigt men är rätt gott.

Innan det var dags för avfärd var det operation: Ompackning. Hur kan vi ha köpt så mycket att det krävs en extra bag var för att få hem allt. Och vi får knappt plats med det ändå. På vägen hit hade vi en väska och en ryggsäck var. Nu är det nästan fördubblat. Ojoj...

Idag var det även sista dagen med vår älskade Thunderbird. Efter 27 dagar på vägen var det dags att tömma den på alla saker och åka till JFK airport och lämna den till sin mamma, Avis. Vi är väldigt glada att den rullat utan problem alla milen och inte fått motorstopp i någon avlägsen liten by. Det var lite sorgligt att säga adjö, men gick bra.

Med tanke på vår gigatiska mängd packning bojkottade vi lokaltrafiken och satte oss istället i en taxi in till Manhattan. Taxin stannade utanför en dörr och säger säger att vi är framme. Vi tittade på dörren och undrade om det var ett hotel. Vi var tvunga att gå in och kolla, mycket riktigt hade vi kommit till Portland Square Hotel. De håller på att renovera och därför var ingången mycket anonym och provosorisk. Renoveringen gjorde också att vi fått ett mindre rum än vi bokat. Men vi lyckades deala till oss lite rabatt.
Mer om hotellet: http://www.portlandsquarehotel.com/

Till vår stora lycka insåg vi att hotellet ligger ett halvt kvarter från Broadway och ungefär dubbelt så långt från Times Square. Dvs helt okej läge. Efter att ha lassat av vår packning på rummet gick vi därför den korta sträckan ner till Broadway och alla neonskyltarna för att ta reda på vad vi skulle hitta på på kvällen. Bland alla de otroliga mängderna av musikler bestämde vi oss för Grease.

Därefter var planen att ta oss upp mot Rockefeller Center vid 50st street och 6th Avenue. Vi fastnade dock på vägen i några roliga affärer: The m&m Store vid Times Square som består av 3 våningar där man kan köpa allt och lite till som har med m&m att göra. Bland Det roligaste inslagen var att blanda sin egen godispåse med m&m's i alla regnbågens färger. En annan rolig affär var The NBC Store där man kan hitta allt mellan himmel och jord som har med någon av deras tv-serier att göra, t ex Dr House, Vänner, The Office och ER. Bland annat kunde man köpa sjukhuskläder med E.R. logo på...
Middag blev det på en av våra gamla favoriter, Au Bon Pain, som vi först stiftade bekantskap med i New Haven och som sedan har varit en kär vän genom resan.

Sedan var det äntligen dags för Broadway-musikal. Den var riktigt bra och American Idol-vinnaren gästspelade som Teen Angel. Det var svårt att inte sitta och sjunga med i låtarna!