måndag 14 juli 2008

Två blir en

New York, NY

Så var vi framme vid Ninndills sista dag i USA. Den senaste månaden har gått jättefort och hon kan knappt förstå att det "redan" är dags att åka hem.

För att avsluta den här resan (för Ninndills del) åkte vi i morse och hälsade på en av de främsta symbolerna för New York och Amerika - Frihetsgudinnan. Man ska helt enkelt avsluta med stil! Således blev vårt sista mål för resan, detsamma som våra förfäder mötte nät de slutligen nådde landet i väster efter att ha färdats med båtarna över Atlanten.

Våra biljetter från i fredags var fortfarande giltiga, så vi såg till att vara vid Battery Park för att hinna med första båten till Liberty Island som avgick 8:30. Idag var det, till skillnad från i fredags eftermiddag, ingen kö. Vi brydde oss inte om att försöka skaffa biljetter in i själva frihetsgudinnan utan gick runt på ön och tittade på statyn från nära håll. Hon är verkligen vacker och pampig.

På olika ställen under vår resa har vi mött Park Rangers som tagit hand om monument. Vi har undrat mycket om dem, t ex vad är det för utbildning och får man själv välja var man ska vara? Liberty Island är en nationalpark och idag tog vi mod till oss och frågade en Park Ranger allt (nästan) vi undrade. Efter ett par minuters intervju frågade Ranger Larry om vi hade biljetter in i sockeln. Vi svarade nej, då tog han fram en penna och skrev lite på våra biljetter och vips hade vi inträde till muséet och sockeln. Vi är väldigt tacksamma. Vi fick också varsitt visitkort tillsammans med meningen "Next time you're in town, you come see me and I will take care of you. And you you'll not have to buy tickets!"

Vi kan varmt rekommendera att man föröker få tag till biljetter till muséet. Det gav liksom besöket på Liberty Island lite mer matnyttigt.

Efter att ha tittat på muséet och gått de 156 trappstegen upp till statysockeln och tittat på utsikten begav vi oss tillbaka till bryggan för att ta båten vidare till Ellis Island.
Eftersom vi var tvugna att vara tillbaka på hotellet vi klockan 12:00 för att checka ut, hann vi inte spendera så mycket tid på Ellis Island innan vi var tvugna att ta båten tillbaka till Manhattan. Vi hann dock titta en del på ankomsthallen, sovsalarna och vänthallen där de nyankomna registrerades och undersöktes innan de fick tillstånd att stanna i landet. Det verkade inte som att det var så roligt att komma som 3:e klass passagerare till Ellis Island i början av 1900-talet. Vi måste definitivt komma tillbaka till Ellis Island någon annan gång och utforska ön mer, leta i arkiven och registren efter förfäder och se en teaterföreställning om hur det var att komma till Ellis Island.

Efter besöket på Liberty Island och Ellis Island begav vi oss tillbaka till Midtown för att checka ut från vårt rum, samtidigt som Kadojkan checkade in i sitt lilla rum som kommer att vara hennes hem under de närmaste dagarna. Och det rummet var verkligen litet. Vi uppskattar att det är ca 6 kvm, med badrum i korridoren. Rummet är mycket likt en båthytt men innehåller allt som Kadojkan behöver.

Efter att logistiken var avklarad med att flytta över alla väskor till det nya rummet tog vi en tur mer till Chelsea och Fashion District. Vi var på jakt efter en affär som vi läst om på internet, men det var inte riktigt det vi letade efter, så vi gick därifrån utan att gå in. Istället tog vi en tur igenom Flower District på 27:e gatan och strövade Broadway ner till stykjärnshuset och Union Square. På vägen hittade vi en fantastisk affärer med en en massa roligt porslin. Det är synd att porslin och keramik är så tungt...

Nu är det dags att packa ihop Ninndills saker pch släpa ut allt till JFK Airport, komma ihåg att lämna tillbaka det gröna Visa Waiver till US imigration och hoppas på att planet inte är försenat, att resan går bra och att alla väskor kommer fram välbehållna till Arlanda.